Na ostatniej prostej, czyli wybory 2020

Ostatnio wszystko komentuję na swoim fanpage lub na Twitterze. W poniedziałkowy poranek, czyli na ostatniej prostej kampanii zdecydowałam się na przygotowanie małej prognozy tego co powinno się dziać w najbliższym czasie w kampanii i jak sprawy mogą się potoczyć. Wiele pozytywnych komentarzy zmotywowało mnie do stworzenia nie idealnego, ale swojego wpisu z tymi ostatnimi momentami kampanii.

To co, zaczynamy

Dokładnie za tydzień będziemy mieć pewność, kto:

  • przeszedł do drugiej tury – tu zaskoczenia raczej nie będzie i możemy być prawie pewni, że o fotel prezydenta zawalczą obecnie panujący Andrzej Duda i włodarz stolicy – Rafał Trzaskowski,
  • chyli swoją karierę ku końcowi – dla kilku polityków będą to prawdopodobnie ostatnie wybory. Zapewne w sztabach polecą głowy,
  • będzie musiał podjąć poważne decyzje w poparciu kandydata, który zmierzy się z Dudą.

Dlatego ostatnie 5 dni intensywnej kampanii teoretycznie nie powinny wiele kwestii zmienić, ale sporo mogą zepsuć. Zapinamy pasy i lecimy!

Zanim spekulacje – trochę tego co przyniósł ostatni weekend kampanii.

  • intensywną trasę kandydatów,
  • liczbę 67, która chciała zagrać w porno ale było o 2 za mała,
  • szokująca akcja zagranicznego influencera na Tiktoku, która doprowadziła do spamu komentarzy na profilu Andrzeja Dudy. Pierwszy raz w historii kampanii, któryś z kandydatów całkowicie ukrył możliwość komentowania. Ciekawe czy tak zostanie do końca.
  • fałszywego Amerykanina,
  • przemoc na wiecu,
  • 24h z kandydatem Hołownią podczas live z kampanii,
  • tysiące wolontariuszy i miliony ulotek,
  • pierwszą kobietę w kapłaństwie, czyli minister Jadwiga Emilewicz na ambonie na Jasnej Górze,
  • nowe spoty Dudy i Trzaskowskiego.

Tu zatrzymam się na chwilę.

Spot Trzaskowskiego jest prosty, ale emocjonalny. Pozwala lepiej poznać kanadydata i jego życie. To takie mini CV i życie w pigułce.

Tu spot:

Próba Sztabu Dudy z eksperymentem jest jednak nie udana.

Tu pojawia się „Nie kłam Rafał” w wykonaniu sztabu Andrzeja Dudy. W przeciwieństwie do Trzaskowskiego, Duda woli pełną kłamstw i chamstwa kampanie negatywną. Tyłki palą się w sztabie prezydenta, dlatego popełniają błąd za błędem.

Ty można zobaczyć spot:

To nawiązanie do spotu Trzaskowskiego z kampanii samorządowej w 2018 roku. Wtedy sztab kandydata wypuścił analogiczny klip uderzający w kandydata PiS Patryka Jakiego.

Można go zobaczyć tu: 

Kalka i zero pomysłowości 🤦‍♀️

Głównym problem spotu Dudy jest po prostu wtórność i archaiczność, a nawet dość zabawne nawiązanie do kampanii sprzed dwóch lat. Szkoda, że jest czytelne tylko dla osób bardzo wnikliwie śledzących polską scenę polityczną. Czyli nie trafi do większej części Polek i Polaków.

Działania sztabu Dudy są już po prostu żałosne. Rzeczy robione w pośpiechu, bez zastanowienia.

Ten spot to dowód, że pomysły u Dudy już całkowicie się skończyły.

Co powinni robić kandydaci na ostatniej prostej?

  • spotkania, spotkania i jeszcze raz spotkania – czym więcej odwiedzonych miejsc, uściśniętych rąk (mimo COVID-u) tym lepiej;
  • duża aktywność własna, jak i zwolenników – gdzie kampania nie może dotrzeć tam powinna pojawić się potężna mobilizacja wolontariuszy – nowe banery, ulotki i plakaty, ale także bardzo intensywna kampania w mediach społecznościowych,
  • 200% mobilizacji online, kręcenie rekordowych zasięgów,
  • największe budżety reklamowe social media, bardzo sprecyzowane targety,
  • skupienie się na sobie, a nie na kontr kandydatach – eksponowanie programu, osobowości, kampania pozytywna.

O co powinni zawalczyć kandydaci? Na kim szczególnie się skupić, a na co uważać? [rekomendacje zebrane subiektywnie dla wybranych kandydatów]

RAFAŁ TRZASKOWSKI:

  • walka o grupę, która wierzyła Kidawie, ale straciła nadzieję i zrezygnowała z uczestnictwa w wyborach, zaufania KO;
  • niezdecydowanych – szczególnie młodych 18-35 do których powinien dotrzeć w internecie,
  • niezadowolonych zamierzających głosować na Biedronia lub rozczarowanych tym kandydatem i szukających alternatywy.

Przekonania jakiej grupy zabrakło?

  • osób z małych gmin i wsi. Wysoki poziom zaufania w komunikaty TVP osłabia jego pozycję w mniejszych gminach i wsiach – tu potrzebna zmiana wizerunku w ich oczach i podjęcie próby dialogu.
  • osoby, które głosują na Dudę tylko dla 500+.

SZYMON HOŁOWNIA

  • młodzi idący na wybory po raz pierwszy 18-25 lat nie ufający w starą politykę,
  • katolicki elektorat Dudy,
  • przedsiębiorcy, którzy chcieli głosować na Tanajno, ale rezygnują z pójścia na wybory.

ROBERT BIEDROŃ

  • dawny, tęczowy elektorat Wiosny, który przeniósł się na Hołownię i Trzaskowskiego z powodu zmiany narracji Roberta,
  • młodzi, liberalni, którzy mogą głosować po raz pierwszy (dotarcie a internecie),

Tu też kilka istotnych zmian, które powinny się pojawić:

  • zmiana narracji na ostatniej prostej – z agresywnej i nastawionej przeciwko kontr kandydatom na pozytywną z większą nutą „ja, policzymy się” – narracja Torwaru, by zwrócić uwagę na swój program i realną zmianę.
  • Zapieranie się, że nie poprze Trzaskowskiego w 2 turze ponownie odbiera mu wiarygodność, którą już tracił obiecując oddanie mandatu europosła.

ANDRZEJ DUDA

  • powinien zawalczyć o osoby w wieku 45-65+ z małych gmin, którzy jeszcze nie zdecydowali, czy pójdą na wybory,
  • bardziej katolicki elektorat polskich rodzin, który zabiera mu Hołownia,
  • młodzi konserwatyści, których zabiera mu Bosak.

Działania, które są zbędne i należy wyciszyć:

  • nagonka na Trzaskowskiego – obecnie kampania Dudy opiera się tylko na tym
  • brak eksponowania programu i sukcesów – bon wakacyjny to nie wszystko,
  • elektorat Trzaskowskiego nie zagłosuje na Dudę – drogami migracji są Hołownia i Kosiniak-Kamysz – tym kandydatom pomaga nagonka Dudy stąd jego mocny spadek w sondażach.

Co może mocno wpłynąć na punkty procentowe na ostatniej prostej:

  • nerwowość kandydatów i za małe skupienie się na sobie, a na innych kandydatach może zabrać punkty procentowe,
  • wsparcie kandydatów przez influencerów (tych mikro i makro) oraz celebrytów – obecnie liderem w tej kwestii są Hołownia i Trzaskowski. Istotnie brakuje infliencerów, którzy byli widoczni w kampanii Biedronia do Europarlamentu. Ciekawym zjawiskiem są też influencerskie bojówki przeciwko Dudzie, ale jednocześnie nie wskazujące bezpośrednio tego jedynego kandydata. Z tym zabiegiem mamy do czynienia między innymi przy Gonciarzu.

Imponujące w całej akcji jest przekazanie pieniędzy zarobionych na video na rzecz stowarzyszenia Miłość nie wyklucza.

Podobne anty wsparcie dla Dudy reprezentuje:

  • Maffashion – mocna krytyka spotu #RafałNieKłam na swoim Instastories,
  • Ania Maluje – mocna krytyka na instastories działań Andrzeja Dudy,
  • tu Okuniewska – pokazywanie hipokryzji Dudy i rządów PiS na swoim instastories.

Takich anty wspierających jest więcej, a jeszcze więcej pojawia się zachęt do chodzenia na wybory – tak po prostu. Liczę, że najbliższe dni dadzą jeszcze kilka ciekawych działań influecnerów.

Ostateczna opinia:

Jeśli chodzi o wyniki to nie powinny się zmienić. Tu mamy wyraźnych liderów – Duda i Trzaskowski. Pozostali kandydaci będą jednak liczyć na jak najwyższe wyniki:

  • Trzaskowski i Duda mogą zakończyć I turę z mocno zbliżonymi wynikami oscylującymi w granicy 42% dla Dudy, 38% dla Trzaskowksiego. Taki wynik będzie najgorszym scenariuszem dla partii rządzącej. Możemy mieć do czynienia z analogiczną sytuacją jak w wyborach 2015, kiedy słabo znany i niepozorny kandydat Duda pokonuje ówczesnego panującego Komorowskiego,
  • Hołownia o wynik 2-cyfrowy – myślę, że potencjalny kandydat na prezydenta Warszawy po wygranej Trzaskowskiego,
  • Biedroń powinien powalczyć o 3%, by uzyskać wynik lepszy niż Ogórek – w przeciwnym razie jego zaufanie spadnie, a za 4 lata nie będzie tak prosto odbudować zmarnowanego potencjału,
  • walka pojawi się między Bosakiem, a Kosiniakiem – będą walczyć o 2 najlepszy wynik w rankingu kandydatów nie drugoturowych, Bosak zdecydowanie zostanie kandydatem na prezydenta Warszawy po wygranej Trzaskowskiego,
  • zaskakujący wynik mogę osiągnąć Waldemar Witkowski, który zaskoczył w czasie debaty,
  • Żółtek może liczyć na fanów, którzy zagłosują „dla jaj” za jego fenomenalną akcję #MeneLOVE – może być to drugi wynik wśród „tych których nikt nie zna” po Wikowskim.

Serdecznie dziękuję za uwagę. Dziś z rana trochę przemyśleń polityczych na ostatnią prostą kampanii. Mogę sobie na to pozwolić, bo to pierwsza kampania od 5 lat w której nie biorę udziału.

W tym tygodniu będzie dużo komentarzy politycznych i obserwacji szczególnie na moim Twitterze.

No Comments

Leave a Comment