Przeżyjmy to jeszcze raz – spoty wyborcze

Już po wyborach, ale nie wytrzymam jeśli nie wrzucę tego wpisu. Trochę własnego (czasem mocnego) komentarza na temat spotów wyborczych, które miały przyciągnąć wyborców do urn. Jak wyszło, przekonaj się zerkając w tej materiał.

Aby nikogo nie faworyzować ustawiłam poszczególne spoty według kolejności numerów list na karcie.

1. PSL

W sumie PSL i Kukiz 15. Moim skromnym zdaniem najbardziej egzotyczne połączenie tej kampanii – teoretycznie poważna partia z wieloletnimi tradycjami i totalnie niepoważny Kukiz i jego szalone zagrania. Jedyne co ich łączy to tradycyjne podejście do życia i mocny konserwatyzm. Jak się jednak okazało – mimo wybuchowości tej mieszanki odbyło się bez większych fuckupów i obywie partie są w sejmie.

Tytuł brzmi dosyć przewrotnie „Dość POPiS-ów!” i skupia się przede wszystkim na wypowiedziach polityków PiS i PO. Zaczyna się od słów Kaczyńskiego „Nie wycierajcie mord zdradzieckich”. Warto zauważyć, że ten sam motyw partia Roberta Biedronia wykorzystała w swoim spocie przed wyborami do Europarlamentu. Zaskakujące jest mocne atakowanie lidera PO – Grzegorza Schetyny, tym bardziej, że utworzono bardzo udana koalicję do senatu z udziałem zarówno partii lewicowych (SLD, Wiosna, Razem), bloku KO oraz właśnie PSLu i Kukiz15. Jednak jak widać to nie przeszkadzało twórcom spotu.

Montaż jest bardzo ciekawy i zestawia starość, obraźliwe słowa i kłótnie ze świeżością nowego ruchu. Połączenie ciekawe, ale do mnie niestety nie trafia.

2. PIS

O tym spocie powiedziałam już kilka słów podczas kampanii na swoim fanpage. To dowód, że PiS posiada bardzo dobrych marketingowców i obrobił zajęcia z marketingu online.

To generalnie się nie zdarza ale… ten spot mimo wielu kłamstw to spot na amerykańskim poziomie. Ktoś w PiS mocno zadbał o dobór grupy docelowej i samego przekazu.

To przykre, że mimo propagandy, łamania konstytucji i praworządności PiS posiada marketing na wysokim poziomie…

Pewnie gdybym była młodą osobą (hehe jestem ale czytaj dalej) i nieświadomą politycznie ten spot zainteresowałby mnie zastanowienia się nad postawieniem krzyżyka przy liście PiS.

Dlaczego?
– mocny przekaz – kontrast dobra i zła,
– chwytliwa fabuła,
– ośmieszenie wszystkich przeciwników przez manipulacje tekstami (ktoś się tu MOCNO napracował)
– no i ten montaż – wiele firm marketingowych nie robi tak świetnych spotów dla swoich klientów

Ja nadal jestem na nie PiS ale niestety – spot robi wrażenie.

W kampanii pojawił się drugi spot. O ile ten pierwszy budował bardzo przyjazny przekaz, ten drugi, czyli „Wyborczy sen” mnie osobiście mocno zraził. To bardzo agresywny spot wymierzony w wręcz komiczny i przerysowany sposób w PO. Za dużo agresji w nim panuje…

Tu warto zauważyć zastosowanie influencer marketingu w polityce. Wszyscy kojarzą postać Siary z Kilera, czyli Janusza Rewińskiego. To on stał się poniekąd twarzą kampanii. Swoją rolę odebrał idealnie, jednak wystąpienie w tak kontrowersyjnym spocie do prostych nie należy. O ile to partia rządząca to nie będzie tu żadnych konsekwencji, jednak gdyby takie coś wydarzył się w opozycji myślę, że internet podjął, by wystarczającą wrzawę.

3. LEWICA

Lewica nie tylko przybrała mocno kolory Wiosny ale również jej styl przekazywania informacji. Bardzo trafnie, bo spot jest pozytywny i ciepły w odbiorze. Trafia zarówno dla osób starszych jak i młodszych – pokazano to wszystkie pokolenia. Nie zabrakło też poruszenia najważniejszych tematów – kolejek do lekarza, kwestii ekologii, kwestię leków, praw osób z niepełnosprawnościami, praw kobiet, rozdziała państwa od kościoła i równości mniejszości seksualnych.

W ostatnim etapie pijawia się także trzech tenorów Lewicy. To też poniekąd lokowanie influencer marketingu, ponieważ wszystkie postacie są mocno rozpoznawalne i reprezentują różne środowiska.

Spot jest dobrze wykonany, ciepły i przyjemny. Spełnia wszystkie wymagania, a ponadto przemyca program, którego brakowało w spotach innych partii. Jako plus warto tu wyróżnić w pełni pozytywny przekaz bez hejtu i obrażania konkurentów.

4. KONFEDERACJA

Uprzedzam – ten spot to zło w czystej postaci. Wkrada się w najgłębsze zakamarki mózgu i nie chce wyjść nakazując Ci nucić refren. Piękne kobiety, disco polo, Janusz Korwin-Mikke. Gdyby nie fakty, że Konfederacja dostała się w końcu do sejmu powiedziałabym, że to kolejny dziwny żart skrajnej prawicy. To niestety prawdziwa kampania, „poważny spot” i jeden z kamieni, który doprowadził komitet wyborczy wprost na sejmowe ławy.

Już sam spot pokazuje, że odpowiednio dobrali grupę docelową i odrobili zadanie domowe z rozpoznania ich potrzeb oraz gustu muzycznego.

Pozostawię Cię drogi czytelniku z tym spotem sam na sam. Powodzenia!

5. KOALICJA OBYWATELSKA

Liczyłam na miliony serc do kampanii Koalicji Obywatelskiej. Niestety to moje największe rozczarowanie. Spot jest ponury, atakujący, bez większego przekazu czy oferty dla wyborcy. Obraz rodziny pokrzywdzonej przez reformy i decyzję PiS. Można powiedzieć, że spot „Wyborcze marzenie” jest trochę policzkiem za to właśnie dzieło KO.

Technicznie i montażowo bardzo dobrze, jednak merytorycznie i kreatywnie mocna 2. Niestety KO musi się jeszcze wiele nauczyć, przemyśleć swoje strategie. Nie takimi przekazami wygrywa się wybory. Spot był mdły, kampania była mdła, wiele działań niezrozumiałych. Ludzie pokazują prostego obrazu i pozytywnego przekazu, a nie smętów i użalania.

Lepiej dać ludziom receptę na te problemy niż je rozdrapywać.

Jak widać spoty są różne, niektóre bardziej, a inne mniej zaskakujące. W przypadku KO większość pojedynczych polityków wykonała znacznie lepszą pracę niż sama centrala.

PiS marketingowo podnosi poprzeczkę bardzo wysoko, dlatego też z niecierpliwością czekam na kampanię prezydencką, by zobaczyć, czy da radę wnieść się na wyższy i poważniejszy poziom ukierunkowany odpowiednio na grupę docelową oraz pozytywny przekaz, którego Polki i Polacy potrzebują.

Daj znać co sądzisz o spotach, a jeśli posiadasz indywidualne spoty kandydatów, które są dla Ciebie interesujące chętnie przejrzę, a kto wie, może przygotuję jeszcze jakiś mały przegląd kreatywnych video.

No Comments

Leave a Comment