Przez ten błąd marketerzy obniżają widoczność treści w social media!

Pisząc artykuł dla Marketingu w Instytucjach Publicznych poświęcony trendom na koniec 2020 roku zdałam sobie sprawę, jak my marketerzy zaniedbujemy i wykluczamy osoby z niepełnosprawnością. O dostępności mediów społecznościowych w branży mówi się zbyt mało, a jeszcze mniej praktykuje te niezwykle potrzebne obszary. Tak często w swoim pięknych i wymuskanych treściach zapominamy o osobach z niepełnosprawnością i pomijamy im możliwość odbioru treści – nie tylko w kwestiach. graficznych, ale także dźwiękowych.

Zarówno Facebook, jak i Instagram pozwalają na zwiększenie szansy na „zobaczenie” treści graficznych i zdjeć osobom niewidomym. W tym materiale chciałabym trochę o tym opowiedzieć i zwrócić się z prośbą o praktykowanie tych czynności.

Coraz więcej osób niewidzących korzysta z social media – ułatwmy im to.

Czym jest tekst alternatywny?

Alty kojarzymy w większości ze stron internetowych, gdzie wpisuje się pod obrazek tekst z jednej strony dla lepszego pozycjonowania witryny, a z drugiej do umożliwienia identyfikacji obrazu w razie, gdyby nie załadował się na stronie. Szczególnie instytucje publiczne opisują obrazki dosyć szczegółowo, by spełnić wymogi WCAG.

Tekst alternatywny jest czytany przez narzędzia, które pozwalają osobom niewidzącym „zobaczyć” obraz. Stosowanie ich na Facebooku i Instagramie pozwala lepiej poznać treść i umożliwić „zobaczenie” grafiki/zdjęcia.

Jaki powinien być tekst alternatywny?

Po pierwsze – krótki, po drugie  pełen treści. Atrybut ALT powinien być: “przydatny, dostarczać dużo informacji, zawierać odpowiednie słowa kluczowe oraz pasować do zawartości strony”.

W opisie należy uwzględnić:

  • kolory,
  • kształty,
  • przedmioty (ich wielkość, pozycję, usytuowanie na obrazku)
  • postacie (ich stan wieku,ubranie, wykonywaną czynność, mimikę twarzy, rekwizyty)
  • pogodę,
  • otoczenie – pierwszy i drugi plan.
  • transkrypcję napisów.

Wszystkie te informacje należy jednak zamknąć kompaktowo w równoważnikach zdań lub kilku pojedynczych, a przede wszystkim prostych i łatwych do zrozumienia zdaniach. 

Jak dodać/zmienić tekst alternatywny na Facebooku?

Facebook używa automatycznego tekstu alternatywnego wykorzystującego technologię rozpoznawania obiektów do tworzenia wizualnych opisów zdjęć na potrzeby osób niewidzących i niedowidzących. Niestety automatyzacja nie zawsze sprawdza się idealnie  szczególnie wtedy, gdy na zdjęciu lub na grafice znajduje się tekst. Dodatkowo wersja polska jest wyjątkowo niedoskonała, a funkcja automatyczna znacznie lepiej spełnia się w anglojęzycznej wersji.

Łatwo jednak możesz zamienić ten tekst, aby stworzyć lepszy i przekazujący większą ilość informacji opis zdjęcia.

Pamiętaj, że ten opis zostanie odczytany tylko przez użytkowników korzystających z czytników ekranowych w celu uzyskania dostępu do Facebooka. Nie będzie pokazywał się wszystkim użytkownikom.

W celu wyświetlania i edytowania tekstu alternatywny dla zdjęcia przed jego publikacją należy:

  • Kliknąć opcję zdjęcie/film w górnej części Aktualności – tak samo jak przy tworzeniu normalnego posta na Facebooku.
  • Wybrać  zdjęcie/film, które chcesz dodać ze swojego dysku.
  • Kliknąć kolejno Edytuj zdjęcie > Tekst alternatywny.

Automatycznie wygenerowany tekst zostanie wyświetlony po lewej stronie zdjęcia. W wersji polskiej zazwyczaj jednak mamy do czynienia z pustym polem.

  • Należy kliknąć “Zastąp wygenerowany tekst alternatywny”, aby go edytować.

Wpisz własny tekst alternatywny w polu. Aby przywrócić automatycznie wygenerowany tekst alternatywny, kliknij opcję Wyczyść.

  • Aby zapisać swój tekst alternatywny, kliknij “Zapisz” w prawym dolnym rogu.

Jeśli zdjęcie zostało już dodane, ale nie posiada tekstu alternatywnego lub tekst nie przedstawia całokształtu informacji również można go zmienić.

  • Kliknij zdjęcie, aby je otworzyć.
  • Kliknij “Opcje” w prawym dolnym rogu i wybierz pozycję “Zmień tekst alternatywny”.
  • Kliknij opcję Zastąp wygenerowany tekst alternatywny lub zmień tekst alternatywny w polu tekstowym. Możesz też kliknąć opcję Wyczyść, aby zmienić edytowany tekst alternatywny z powrotem na automatycznie wygenerowany.
  • Kliknij opcję Zapisz.

Tekst alternatywny można edytować także za pomocą urządzeń mobilnych w aplikacji Manager Stron. Klikamy na zdjęcie, następnie … (trzy kropek w prawym górnym rogu), następnie klikamy edytuj tekst alternatywny.

Jeśli automatycznie wygenerowany opis nam nie pasuje należy wybrać „Zastąp wygenerowany tekst alternatywny”. Wpisujemy tekst w noworotrwatym polu i klikamy „zapisz”.

Jak dodać/zmienić tekst alternatywny na Instagramie?

Oczywiście na Instagramie działa to na tej samej zasadzie i również w wersji polskiej jest po prostu niedoskonałe. Dlatego lepiej dodać tekst ręcznie.

W celu wyświetlania i edytowania tekstu alternatywnego dla zdjęcia przed jego publikacją na Instagramie:

  • Zrób zdjęcie lub prześlij istniejące zdjęcie na Instagram.
  • Wybierz filtr i edytuj obraz, a następnie dotknij opcji Dalej.
  • Dotknij opcji Ustawienia zaawansowane w dolnej części ekranu.
  • Dotknij opcji Napisz tekst alternatywny.
  • Wpisz własny tekst alternatywny w polu i dotknij przycisku Gotowe (iOS) lub Zapisz (Android).

Aby zmienić tekst alternatywny dla zdjęcia po opublikowaniu go na Instagramie:

  • Przejdź do zdjęcia i dotknij pozycji  (iOS) lub  (Android).
  • Dotknij opcji Edytuj.
  • Dotknij opcji Edytuj tekst alternatywny w prawym dolnym rogu.
  • Wpisz własny tekst alternatywny w polu i dotknij przycisku Gotowe (iOS) lub  Zapisz (Android).

Niestety tekstu alternatywnego na Instagramie nie można edytować z poziomu komputera – opcja dostępna jest tylko z poziomu urządzeń mobilnych na systemach Android i IOS.

A czy Ty używasz tekstów alternatywnych?

Mam nadzieję, że po tej krótkiej wskazówce rozpoczniesz działanie! Pozwólmy „zobaczyć” nasze grafiki i zdjęcia!

No Comments

Leave a Comment

20 − fifteen =