10+ świątecznych kampanii, które szczególnie zwróciły moją uwagę

Wszystko wskazuje na to, że co dwa lata (zawsze w roku nieparzystym) zbieram najlepsze kampanie świąteczne. Bo czym byłyby święta bez reklamy?

Kolejność omawianych kampanii jest w pełni losowa.

  1. Allegro

Trudno wyobrazić sobie święta bez kampanii Allegro. Od kilku lat ich bożonarodzeniowe kampanie wywołują wzruszenie w oczach tysięcy Polek i Polaków. To reklamy na które czeka się jak na Kevina, ubieranie choinki, czy na pierwszą gwiazdkę.

Tegoroczna kampania to „Album” i jak opisuje Allegro: „Czasem łączy nas więcej niż się spodziewamy. Wystarczy, że znajdziemy to, co najważniejsze. ” Zobaczmy…

Mnie osobiście nie poruszyła. Allegro przyzwyczaiło nas do mocnych i wzruszających reklam jak historia Dziadka, który uczył się angielskiego, czy dorastającego chłopca, który w końcu staje się ojcem. Te kampanie wyciskały łzy, a ich niebanalna formuła sprawiała, że zapamiętaliśmy je na długo.

Tym razem efekt „dziadka i babci” moim zdaniem został mocno niewykorzystany, a video mocno mnie rozczarowało. Mimo ładnego obrazka mi czegoś zabrakło. Może po prostu jest zbyt pluszowo?

Jednak mój uśmiech wywołała parodia wykonana przez firmę  x-kom.pl.

Kawał dobrej roboty. Szybko zorganizowana jako odpowiedź dla Allegro i mamy bardzo dobry efekt…

Od razu widać, kto za tym stoi.

Takie parodie aż miło się ogląda. Jednak to nie była ostateczna wersja, która mnie naprawdę urzekła.

Wersję poprawił również Czarek z „Zaznaj Łodzi” i muszę przyznać, że myślałam o Kubie z x-kom’u, jako o ulubieńcu tej kampanii, jednak to ta wersja podbiła moje serce i wygrywa te rundę.

Kreatywnie, mądrze i w dobrym stylu. Cytując opis: „Bo w tym wszystkim chodzi jednak o coś innego… „

2. iPhone

Jak pisałam wcześniej motyw Babci i Dziadka to sprawdzona i skuteczna zajawka do motywu przewodniego kampanii świątecznej. Bo przecież kto gorąco nie wspomina wizyty u dziadków w święta? 🙂 Pierogi od babci? Mniam!

Apple wykorzystał ten motyw doskonale pokazując pewną wzruszającą historię…

Rodzina wyjeżdża do Dziadka. Dzieci dokazują, jak to dzieci! Jednak towarzyszy im IPad, który, no właśnie doprowadza wprost do łez całą rodzinę, ale również oglądających spot.

3. John Lewis 

To chyba nie tajemnica, że jestem fanką kreacji marketingowych marki  brytyjska sieci – John Lewis. Co roku czarują mnie swoim contentem.

W tym roku zrobili to dosłownie pokazując magiczną reklamę. W obliczu ogromnej premiery Wiedźmina, a więc magii, smoków i elfów to strzał w dziesiątkę.

Taka właśnie jest ta reklama:

Można być najgorszą postacią w wiosce –  topić bałwany, podpalać choinkę, słowem – niszczyć mieszkańcom miasteczka święta mimo, że robi się to niecelowo wręcz przypadkiem. Jednak mając przyjaciół nie ma problemu, którego nie można rozwiązać.

4. McDonald’s

W domu moich rodziców bardzo często w tle gra coś w telewizji – a tu jakieś film, tam polski serial, jakieś kabarety. Siłą rzeczy sporo się naoglądałam w tym roku telewizji przed świętami. Tak też odkryłam to video McDonald’s.

Zobacz:

Chłopiec wybiera choinkę z rodzicami, ale trudno jest mu się zdecydować, która będzie tą idealną, aż w końcu wybiera nieco krzywą, niewielką choinkę. Pokazuje to, że w święta żeby być kochanym nie trzeba być ideałem i dla każdego znajdzie się miejsce. Nawet dla smutnej, małej i totalnie niedoskonałej choinki.

Tu warto wspomnieć jeszcze jedną kampanie McDonald’s ale z zagranicy, a dokładnie z Niemiec.

W spocie obserwujemy losy rodziców, którym zaginęło dziecko. Trochę jak w Kevin sam w domu, jednak bardziej wzruszająco, a nawet lekko dramatycznie. Motyw zaginionego dziecka? To może przyjąć się w najbliższe święta.

Jednak wrócę do samego spotu… Mocny, wzruszający, a zakończenie bardzo pozytywne i z ważnym przesłaniem dla każdego i każdej.

Bardzo dobra robota McDonald’s, ale akurat tej marki nie można posądzać o tandetę. Znacie te grafiki świąteczne? Jak wykorzystać produkt i ująć go totalnie niestandardowo i kreatywnie?

Można rzec – stare ale jare! Lubię bardzo i zawsze inspirują mnie tak samo.

5. Oreo

Czy wiesz, że pomocnicy Mikołaja istnieją? Oreo często dowodzi wielu ciekawych faktów tym razem pokazało, że Mikołaj szczególnie lubi ich ciasteczka.

Szkoda, że Oreo przestało prowadzić swojego Facebooka, a Instagram stał się po prostu smutną tablicą zdjęć. Brakuje tego klimatu ich dobrych kreacji na miarę, np zaćmienia słońca.

Można tu powiedzieć, że kiedyś to było…

6. Microsoft

Dzieci mają ogromną wyobraźnie dlatego stanowią doskonałą inspiracje dla twórców reklam. Co można robić jeśli zbliżają się święta, a rodzice są mocno zajęci? Można spróbować nauczyć renifery mówić ludzkim głosem. Co ciekawe, sama jako małe dziecko próbowałam uczyć koty dziadków mówienia po ludzku, niestety nieskutecznie.

Dziś mamy do tego technologię:

Wesoła, krótka ale bardzo dobra kampania. Minimalizm i łatwy przekaz zawsze w cenie.

8. New York Lottery

To chyba najlepsza odpowiedź na pytanie: „Dlaczego warto kochać zwierzęta?”

No właśnie, dlaczego?

Spot został nakręcony z przymróżeniem oka, ale z wielką starannością. Zwierzęta pomagają człowiekowi, los trafia z powrotem do odpowiedniej osoby, a oprócz tego zostaje taki moment tajemnicy. Jak zakończyła się historia losu… czy był wygrany?

9. Miasto Łódź

Małe zaskoczenie, ale działania Łodzi zdecydowanie zasługują na wyróznienie!

Kevin w Łodzi?

Łódź na wesoło?

Wszystko się zgadza! Ten profil do kawał dobrej roboty i nie przestanę pokazywać ich case’ów, bo po prostu warto.

A gdyby tak posiadać największą choinkę?

Oczywiście to też da się zrobić!

A jeśli choinka wylatana samolotem miałaby się okazać zbyt nudna to zawsze można ją wyjeździć autobusami miejskimi!

Takie kampanie pokazują, że trzeba mieć do siebie dystans i małe odejście od powagi, ale pozostanie w dobrym smaku może inspirować i być po prostu chwytliwe.

10. Stowarzyszenie Mali bracia ubogich – podarujwigilie.pl

Na sam koniec ważne przesłanie. Kochajmy tych, którzy wciąż z nami są. Piękny przekaz i kreacja chwytająca za serce. Mnie w tym roku szczególnie urzekła…

Strata w święta jest szczególnie odczuwalna, a samotność? To chyba najgorsze uczucie.

Nie potrzebnych jest więcej komentarzy. Wystarczy zobaczyć i zastanowić się. Może czas zrobić innym radość?

Co zwraca uwagę w świątecznych kampaniach?

  • uczucia, a najlepiej zmuszenie do refleksji i wzruszenia,
  • nietypowe – wyłamanie się z kanonu tradycji,
  • nie tylko o świętach – tu liczą się ludzie!

Podobno wszystko co plus jest modne… dlatego kilka przemyśleń poza zestawem notowanym w mojej 10.

I może się wydawać, że kampanii IKEI odnosząca się do „Zimowej Imprezy” była na Polskę średnio trafiona, ale tak naprawdę dziś nikt nie skupia się na narodzinach Jezusa i wartościach chrześcijańskich, a po prostu na ludziach i ich emocjach.

Kampania rzeczywiście była średnio przygotowana na Polskę bo mimo, faktu że te święta nie są już tylko Bożym Narodzeniem, Polacy po prostu za mocno przywyknęli do tego chrześcijańskiego określenia. Wystarczyła lekka zmiana słów i kampania trafiłaby znacznie lepiej.

Szkoda, że wciąż staramy się być przywiązani do tradycji, która niestety coraz mocniej przemija. Te święta spędzamy po swojemu, a nuta chrześcijańska jest po prostu małym dodatkiem.

Za to ogromny problem mam z kampanią Amazonu. Z jeden strony rozumiem przekaz, otarcie nie tylko paczek, ale marki na różne poglądy i światy, ale… po prostu te śpiewające paczki mi nie podchodzą.

Nie podchodzi też utwór, który lubię, ale ze świętami mi się nie kojarzy – to typowy karnawał.

Tak więc werdykt tu będzie prosty – dobre zamiary, ale słabe wykonanie. Trochę niedopracowane lub po prostu nie rozumiem zamysłu.

AR coraz śmielej w naszej codzienności.

AR to wcale nie piracki okrzyk, a określenie rozszerzonej rzeczywistości, która będzie zdecydowanie trendem w 2020 roku w social mediach!

Coca Cola umożliwiła w tym roku wszystkim spędzanie świąt ze swoim białym niedźwiadkiem dzięki tej technologii.

Ciekawa zabawa i bardzo dobra zapowiedź 2020 roku.

Tymczasem cieszmy się resztkami świąt, odpoczywajmy, a już niebawem rozpoczniemy Nowy Rok. Nie mogę się doczekać!

Posiadasz jakąś ulubioną kampanię/ kreację z tego roku, a zabrakło jej w zestawieniu? Koniecznie podziel się w komentarzu!

No Comments

Leave a Comment

fourteen − 10 =