Reklamy polityczne na Facebooku

Afera z poprzednich wyborów w USA związana z Cambridge Analitica zmusiła Facebooka do wprowadzenia zmian związanych z promocją podmiotów politycznych w tym kanale. Od 15 kwietnia w życie weszły nowe  regulacje, które mają na celu ujednolicenie reklam płatnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa w przetwarzaniu danych osobowych do celów politycznych. Od tego momentu użytkownik Facebooka będzie informowany, dlaczego widzi tę reklamę oraz z jakiego budżetu została ona opłacona. 

Identyfikacja reklam na Facebooku, dlaczego?

Identyfikacja reklam związanych z polityką i sprawami ważnymi w Unii Europejskiej (nie tylko w czasie wyborów do PE) jest istotnym elementem zmian wprowadzonych w tej popularnej platformie w celu poprawy jakości jej użytkowania. Wszystkie nowe reklamy zidentyfikowane jako związane z polityką będą wymagały od podmiotu reklamodawcy ukończenia procesu autoryzacji i umieszczenia w reklamie oświadczenia „Sfinansowane przez”. Wszelkie istniejące, aktywne reklamy powiązane z polityką, których reklamodawcy nie zautoryzowali swojej tożsamości politycznej, od 15 kwietnia są przez Facebooka będą automatycznie blokowane i usuwane. 

Wprowadzone nowe rozwiązanie ma dwa kluczowe cele:

  • ochronę integralności wyborów – zapobieganie wykorzystywaniu reklamy internetowej do ingerencji z zagranicy, czy do szerzenia fakenewsków. 
  • zwiększenie przejrzystości w zakresie wszystkich form reklamy politycznej i reklamowej.

 

Jak autoryzować reklamodawcę?

W celu zapobiegania nadużyć wszyscy reklamodawcy muszą przejść proces uwiarygodnienia konta oraz uzyskać zezwolenie na dystrybucję reklam politycznych na terenie Unii Europejskiej. 

Za pośrednictwem specjalnego panelu w ustawieniach fanpage należy przejść pełną procedurę w celu pełnej weryfikacji konta. Aby uzyskać weryfikację trzeba zajmować stanowisko administratora Fanpage lub konta w Business Menagerze. 

Krok pierwszy to przesłanie dokumentów potwierdzających tożsamość reklamodawcy (dowód, paszport lub inne ID). Jeśli nazwa na Facebooku konta prywatnego jest inna niż na dowodzie tożsamości, system może odrzucić weryfikację i uznać Twoje konto za fałszywe, co może doprowadzić nawet do usunięcia profilu prywatnego z platformy Facebook. Należy posługiwać się tu pełnym i prawdziwym imieniem i nazwiskiem. 

Następnie trzeba przeprowadzić kontrolę techniczną w celu potwierdzenia tożsamości i lokalizacji. Na tym etapie niezbędne jest wprowadzenie dwuetapowej weryfikacji konta na Facebooku, jeśli użytkownik wcześniej jej nie posiadał. 

Facebooku tu wykorzystuje połączenie zautomatyzowanych systemów i raportowania użytkowników w celu egzekwowania poprawności danych zgodnie z polityką prywatności i obecnymi standardami przetwarzania danych osobowych. 

Po zweryfikowaniu użytkownika i jego autentyczności, czas na podpięcie odpowiednich kont reklamowych do zweryfikowanych profili. Weryfikacja dotyczy wszystkich profili politycznych partii, które planują wykorzystywać reklamy płatne w swojej kampanii. Zarówno lokalnych profili partii, profili lokalnych kandydatów, liderów i innych frakcji zamierzających podejmowanie reklam płatnych. 

Regulacja ma pomóc identyfikować poprawność i zgodność bez zbędnych podejrzeń i dochodzeń, ale także podmioty odpowiedzialne za regulacje finansów partii zyskują jaśniejsze narzędzie odpowiedzialne na przejrzystość finansowania kampanii z budżetów Komitetów Wyborczych, co znacznie wpłynie na poprawienie jakości pracy. 

 

Etykietowanie reklam politycznych. 

Do tej pory wszystkie reklamy posiadały to samo oznaczenie “Sponsorowane”, teraz reklamy polityczne będą oprócz tego posiadały oznaczenie “Sfinansowane przez + nazwa podmiotu”. Oznacza pozwala zobaczyć kto płaci za reklamę oraz, w przypadku każdej firmy lub organizacji, ich dane kontaktowe. 

[źródło: materiał szkoleniowy Centrum Pomocy Facebooka]

 

Po kliknięciu etykiety można wyświetlić więcej informacji, takich jak budżet kampanii powiązany z pojedynczą reklamą, liczba osób, które ją widziały, a także ich wiek, lokalizacja i płeć.

Facebook ma świadomość, jak wielki wpływ na decyzje wyborcze ma obecnie internet, dlatego uniknięcie manipulacji politycznej to podstawa w poprawnym funkcjonowaniu profili o takiej tematyce w portalu. Oznaczanie kandydatów, partii i komitetów pozwoli na przejrzystość i wyodrębnienie treści o wysokim nacechowaniu treści upolityczniony, takich jak problemy społeczne, postulaty wyborcze. 

Biblioteka reklam

To jednak nie koniec nowości związanych z reklamami płatnymi na Facebooku. Kolejną z nich jest Biblioteka reklam, czyli miejsce w którym można znaleźć informacje o szczegółach prowadzonych kampanii przed dany podmiot. 

[źródło: materiał szkoleniowy Centrum Pomocy Facebooka]

Wiele osób jest zainteresowanych uzyskaniem takich informacji o reklamach prowadzonych podczas trwania kampanii politycznych. Informacje te są szczególnie przydatne dla podmiotów odpowiedzialnych za kontrolę wyborów. Nowe narzędzie zwane Biblioteką reklam, powstało aby ułatwić wszystkim zapoznanie się z politycznymi reklamami  na Facebooku i Instagramie. 

W tym miejscu można zobaczyć wszystkie reklamy, które zostały sklasyfikowane jako związane z polityką lub problemami. Takie kampanie będą magazynowane przez facebooka przez 7 lat od daty publikacji. Po kliknięciu opcji „Zobacz szczegóły reklamy” w przypadku tych reklam można zobaczyć informację o liczbie wyświetleń reklamy i danych demograficznych dotyczących:

  • grup wiekowych
  • lokalizacji 
  • płci 

[źródło: materiał szkoleniowy Centrum Pomocy Facebooka]

Oprócz umożliwienia każdemu przeglądania i wyszukiwania w bibliotece, rozszerzamy dostęp do interfejsu API Facebooka, dzięki czemu organizacje informacyjne, organy regulacyjne, grupy nadzorujące i ludzie mogą pociągać reklamodawców i samego Facebooka do większej odpowiedzialności.

Dodatkowo publiczne muszą być dane:

  • utworzenia strony, poprzednia strona, łączenia się fanpage i zmiany nazwy;

[źródło: materiał szkoleniowy Centrum Pomocy Facebooka]

  • główna lokalizacja kraju osób zarządzających stroną, pod warunkiem, że ma dużą grupę odbiorców lub wyświetla reklamy związane z polityką lub problemami w wybranych krajach
  • reklamodawca ma obowiązek przekazać informację o reklamach związanych z polityką. Obejmuje to całoroczne wydatki i wydatki w ciągu ostatniego tygodnia, które wcześniej były dostępne tylko w raporcie biblioteki reklam.

Poza Biblioteką reklam ułatwiono także wyszukiwanie przydatnych informacji w Pages. Teraz zakładka „Strona główna” każdej strony będzie zawierać sekcję „Przezroczystość strony” z tymi samymi informacjami o stronie, które zostały dodane do Biblioteki reklam: datę utworzenia strony, scalenia poprzedniej strony, zmiany nazw i lokalizację kraju głównego dla strony. Użytkownicy wcześniej musieli kliknąć „Informacje i reklamy”, aby znaleźć te informacje.

 

Ta sekcja dotyczy także urzędów i podmiotów komercyjnych. 

[źródło: materiał szkoleniowy Centrum Pomocy Facebooka]

 

Podsumowując:

  • Nowe zasady obowiązują tylko w przypadku reklam o charakterze politycznym. Jeśli nie planujesz uruchamiania reklam na Facebooku i Instagramie, nie musisz uzyskiwać autoryzacji.
  •  Wszystkie reklamy pochodzące ze strony kandydatów lub ze strony kandydata będą uważane za polityczne, bez względu na temat.
  • Aby uruchomić reklamy w kraju, musisz uzyskać status administratora strony dla tego kraju. Osoba upoważniona musi być rezydentem lub obywatelem tego kraju i będą jedynymi, którzy mogą tworzyć reklamy.
  • Certyfikowani administratorzy będą mogli prowadzić kampanie reklamowe spoza kraju (więc jadąc np na wakacje czy delegację za granicę nadal można wrzucać reklamy – autoryzacja musi się jednak odbyć w kraju macierzystym).
  • Facebook sprawdzi, czy karta kredytowa powiązana z Twoim kontem reklamowym odpowiada krajowi, na który kierujesz swoja komunikację.
  • Jeśli chcesz reklamować się w kilku krajach, musisz mieć administratorów certyfikowanych w każdym kraju i stworzyć jedno konto reklamowe na kraj.
  •  Reklamy pozostaną widoczne dla publiczności w bibliotece reklam na Facebooku. Łączna kwota wydana na reklamy zostanie również wyświetlona publicznie. 

Obecnie można konfigurować i zarządzać autoryzacjami reklam tylko z komputera. Potwierdzenie autoryzacji reklamy obowiązuje zarówno na Facebooku, Messengerze jak i Instagramie. 

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

Weszliśmy w tryb kampanii wyborczej, co oznacza, że zgodnie z Kodeksem Wyborczym WSZYSTKIE materiały zakupione czy wyprodukowane w ramach agitacji politycznej muszą być OZNAKOWANE. To znaczy, że każdy materiał (baner, flaga, stand, stoisko, długopis, przypinka itp) muszą posiadać oznaczenie: Finansowane przez KW (lub KKW jeśli mamy do czynienia z kolacją) Nazwa Komitetu Wyborczego zarejestrowana w PKW.

Dotyczy to także:

  • Grafik w social mediach (musi znajdować się chociażby mały ale widoczny napis);
  • Video (co najmniej 5 sekund napisu o sponsorowaniu w dowolnym ale widocznym miejscu)
  • Profile na Facebooku – uzupełniona zakładka przynależność o nazwę komitetu wyborczego.

Życzę Wam pięknej, czystej i udanej kampanii wyborczej.

No Comments

Leave a Comment