Co przyniesie rok 2019 w promocji gmin w mediach społecznościowych?

Początek roku do dla każdego marketera to czas zastanowienia się nad tym, jak powinna wyglądać strategia komunikacji w najbliższym czasie. Porównuje się trendy i wprowadzone nowości w roku poprzednim i na podstawie tego snuje się wnioski w jakim kierunku warto pójść.

Rok 2018 zdecydowanie należał do formatu video! Szczególnie angażujące były wszelkie video pionowe, które zostało spopularyzowane wraz z rozwojem instastory oraz story w  kolejnych kanałach komunikacji. Ten format mimo, że krytykowany kilka lat temu, w dobie największej popularności, dziś już mocno pomijanego Snapchata, staje się coraz powszechniejszy.

Warto się zastanowić, jakie działania należy wdrożyć w strategii komunikacji w 2019 roku, by skuteczniej promować gminę, a także na jakie kanały zwrócić szczególną uwagę w najbliższym czasie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  •  co będzie modne w komunikacji social media w 2019 roku,
  • do jakich celów najlepiej wykorzystywać Facebooka,
  • jakie możliwości da nam Instagram,
  • co z Twitterem i jego znaczeniem w strategii.

Na jakich działaniach warto skupić się w 2019 roku?

Czasem warto zastanowić się, jak będą wyglądały social media przyszłości. Już dziś mówi się, że 70% produkowanego contentu w social mediach będzie stanowić przekaz video oraz wszelkiego rodzaju ruchome obrazki, czyli gify. To bardzo ważna informacja w kontekście tworzenia strategii marketingowych. Należy pamiętać, że tworzenie materiału video jest nieco droższą formą promocji, a jego wyprodukowanie trwa więcej czasu i potrzebnych jest więcej zasobów niż w przypadku standardowych zdjęć czy grafik.

Dominującymi typami video będą zdecydowanie:

  • formaty typu stories – obecnie dostępne na Instagramie, Facebooku (w tym na profilach prywatnych, firmowych, grupach, wydarzeniach i Messengerze) , niektórych kontach na YouTube.
  • video w pionie – ułatwia przeglądanie treści video bez konieczności odwracania sprzętu do poziomu.

źródło: socialmediatoday.com

  •  tworzenie bardzo profesjonalnego video pod strories – z montażem, dźwiękiem i efektami specjalnymi,
  •  video z obowiązkowymi napisami – nie chodzi tu tylko o osoby niepełnosprawne, ale coraz więcej internautów po prostu ogląda obraz bez dźwięku, a napisy pozwalają zrozumieć pełen przekaz mimo braku warunków do słuchania.

Na znaczeniu przybierze w najbliższym czasie również technologia VR. a oglądanie video i bycie w jego centrum nie będzie się już odbywać tylko w “kartonowym pudełku”, ale przy użyciu coraz bardziej profesjonalnego sprzętu. Można przewidzieć także, że tworzenie przez producentów gier coraz lepszej grafiki 360, by gracz mógł poczuć się, jakby został zaproszony do samego serca gry, wymusi także na komercyjnych taktykach marketingowych tworzenie jeszcze bardziej interaktywnych obrazów.

Dzięki temu, coraz więcej gmin będzie stawiało na wirtualne wędrówki po okolicy, odtwarzanie obrazów przeszłości i oprowadzanie w takich okolicznościach turystów i mieszkańców. Video 360 daje wielkie spektrum do poszerzenia promocji gminy, a także pokazania realnych korzyści turystycznych.  

 

A co z poszczególnymi kanałami w social media?

Na ten moment nic nie zapowiada powstania nowych platform, które znacząco mogłyby odsunąć gigantów, a ilość aktywnych użytkowników rozkłada się następująco:

źródło: Bham Digital

Na pozycji lidera zdecydowanie pozostaje Facebook i nie powinno się to zmienić w najbliższym czasie. Warto jednak spojrzeć na szybkość wzrostu Instagrama – ciągły rozwój tego kanału, testy profili oraz ciągłe zmiany powodują, że ilość użytkowników z każdym dniem rośnie. Co nie oznacza jednak, że Twitter czy Youtube “kurczą się”, a po prostu, że ich przyrost dzienny jest znacznie mniejszy

Warto zwrócić także uwagę na rozkład wieku wśród użytkowników mediów społecznościowych. Można zauważyć wyraźny trend, że grupy osób w średnim wieku powiększają się szczególnie na Facebooku i Instagramie. Rzuca to także światło na dostosowanie do nich contentu oraz podtrzymanie interakcji.

Wszystkie obserwacje pokazują jeszcze jedną ważną sprawę – w cieniu gigantów wciąż znajduje się LinkedIn, czyli kanał docelowo stworzony w celu ułatwienia odnajdywania pracy marzeń, czy budowania sieci kontaktów.

Jakie treści jeszcze należy produkować?

Zróżnicowanie kanałów komunikacji wymaga również różnicowania publikowanych treści. Poza video, warto zwrócić uwagę na:

  •  zyskanie znaczenia zdjęć 3D,
  • stawianie na personalizację treści reklamowych,
  • prowadzenie transmisji live,
  • strata na wartości długich video – czym krótsze tym lepsze,
  • nie ebooki tracą na znaczeniu a zyskują podcasty.

Czym zaskoczy nas Facebook w 2019 roku?

Ilość aktualizacji, którą Facebook wprowadził w 2018 roku jest niezliczona – od poprawy layoutu po zmiany w wyglądach profili prywatnych i firmowych. To wszystko sprawiło, ze pewne rzeczy stały się bardziej intuicyjne, jednak wiele z nich spotkało się także z powszechną krytyką.

Warto zastanowić się, co ciekawe czeka nas w 2019 roku i jak to wykorzystać w celach promocyjnych gminy. Okazuje się, że szykuje się szereg wymiernych korzyści dla użytkowników Facebooka.

Reklamy o rozszerzonej rzeczywistości

Reklamy będą  teraz zdecydowanie bardziej interaktywne – dzięki szybkiemu dostępowi do kamery Facebooka, reklamy, umożliwią użytkownikom, np przymierzenie produktu online czy przetestowani koloru kosmetyków.

Jak wykorzystać w gminie?

Tworzenie interaktywnych reklam może zachęcić do brania udziału w aktywnościach miejskich, imprezach, czy przeniesienie się w jakieś miejsce, zrobienia sobie zdjęcia i wrzucenia go w social media.

Reklamy “Podobni do”

Już teraz możemy tworzyć reklamy na osoby posiadające zbiór podobnych cech do naszych aktualnych fanów.  Facebook zapewnia, że będzie to jeszcze skuteczniejsze, a będzie działać teraz również w oparciu o zachowania online i offline.

Jak wykorzystać to w  gminie?

Tworząc reklamy zapraszające na wydarzenia łatwiej będzie można rozszerzyć grono odbiorców komunikatu zwracając uwagę na ich poziom zainteresowania tego typu wydarzeniami czy  samą obecność na podobnych eventach.

Ulepszenie statystyk

Kilka tygodni temu Facebook mocno rozbudował\ wskaźniki reklam wideo, aby pomóc reklamodawcom lepiej radzić sobie z prawdziwym zaangażowaniem wideo i optymalizować kreatywność wideo na podstawie tych zachowań. To jednak nie koniec, a już w nowym roku będzie można dowiedzieć się jeszcze więcej o użytkownikach na podstawie ich zachowań w obrębie reklamy video.

Facebook wdrożył także nowe narzędzia, które mogą wpłynąć na kształtowanie się wizerunku marki. Od nowego roku będzie można sprawdzić w, jaki sposób kampanie reklamowe na Facebooku wpływają na postrzeganie marki.

Narzędzia do  tworzenia filmów wideo w aplikacji

Brak wideo? Bez problemu – Facebook uruchomił niedawno nowy zestaw do tworzenia filmów,  który umożliwia przekształcenie istniejących zasobów zdjęć w filmy zoptymalizowane pod kątem urządzeń przenośnych. Te łatwe w użyciu szablony obejmują również opcje tekstowe. Teraz już nie tylko można skorzystać z filtrów dla fotografii, ale również rozszerzyć działanie na tworzenie prostego contentu video.

źródło: Facebook

Jak wykorzystać to w  gminie?

Ta opcja pozwala na tworzenie ładniejszych i lepiej zoptymalizowanych treści video, jak również ułatwi tworzenie treści bez konieczności posiadania wielu aplikacji w swoim telefonie.

Wnioski na 2019 dla Gmin.

Należy zauważyć, że Facebook coraz mocniej idize w kierunku komercji, jednak to także doskonały znak, by gminy i miasta przenosiły budżety reklamowe. Reklamy na Facebooku mogą zastąpić nawet publikacje w tradycyjnych mediach czy wpłynąć na zmniejszenie ilości produkowanych banerów reklamowych.

Ten kanał zdecydowanie nie straci na swojej wartości, a pozwoli otworzyć jeszcze więcej dróg do promocji marki niż do tej pory.

W jakim kierunku pójdzie Instagram w 2019 roku?

Instagram jest jednym z najważniejszych i najpotężniejszych kanałów marketingowych naszych czasów. Świetnie nadaje się do content marketingu i płatnych reklam, a jednocześnie do komunikacji i obsługi klienta. Ma zdolność do generowania dużego zaangażowania i lepszego niż przeciętny zwrot z inwestycji dla marketera, marki lub agencji.

Ecommerce na Instaragramie

Opcja już jest dostępna na Facebooku, ale to na początku nowego roku  ma być szczególnie rozpowszechniana i popularyzowana wśród użytkowników. Facebook pozwala na tworzenie swojego mini sklepu internetowego na fanpage, jednak teraz zamierza dodać kolejne opcje i jeszcze mocno rozszerzyć wachlarz zalet. Teraz postanowił fenomen skalować na Instagrama, który rośnie coraz prężniej, a swoje profile posiada tam tysiące marek modowych i sklepów online.

Użytkownicy przeglądający Twoje stories już niedługo będą mogli uzyskać szczegółowe informacje o produkcie, który został w nim wykorzystany, a także poznać  inne informacje. W razie zanteresowania w prosty sposób będzi można przejść do witryny mobilnej, aby dokonać zakupu.

grafika: https://drive.google.com/open?id=1HQGElPuMK4BnNovFVvsVKH–cN4jxBg0

źródło: facebook

Jak wykorzystać to w gminie?

Tworzenie wyjątkowych gadżetów i pamiątek o ciekawym designie może doprowadzić do efektu, w którym mieszkańcy i turyści nie tylko chętnie zakupią produkty miejskie, ale także staną się ambasadorami ubierając je, robiąc w nich zdjęcia i publikując w social media.

IGTV, jako konkurencja dla YouTuba

Ogłoszony i uruchomiony w czerwcu, IGTV to nowa platforma wideo poświęcona wyłącznie użytkownikom mobilnym. W odróżnieniu od YouTube i innych platform do przesyłania wideo, IGTV jest przeznaczone do odtwarzania wideo w pionie i dlatego jest odpowiednie dla marketerów i producentów treści, którzy są adresowane do odbiorców mobilnych.

W Polsce nie nabrało póki co wielkiej popularności, ale obiecywane zmiany i ulepszenia zdecydowanie mogą zmienić ten trend.

Jak wykorzystać w gminie?

Stworzenie pionowej relacji z wydarzeń i publikacja na profilu może jeszcze mocniej wpłynąć na częstotliwość odwiedzania przez mieszkańców Waszego profilu na Instagramie.

Większe znaczenie reklam płatnych

Niestety, Instagram idzie w kierunku, który obrał na swój kurs Facebooku już kilka lat temu – chcesz się wyświetlać – zapłać. Coraz trudniej będzie dotrzeć do grupy odbiorczej w organiczny sposób. Zasięg organiczny może nie zniknąć całkowicie w 2019 roku, ale znacznie trudniej będzie utrzymać wysokie zaangażowanie bez płatnej strategii.

Temu trendowi sprzyja również coraz mocniej rozbudowywany system reklamowy dla Instagrama oraz tworzenie kampanii międzykanałowych.

Rozbudowanie statystyk

Statystyki dostępne są dla posiadaczy kont firmowych i ta opcja pozostanie bez zmian. Jednak w nowym roku statystyki mają mocno ewaluować, tak by użytkownik mógł dowiedzieć się jeszcze więcej o swojej grupie docelowej i tworzyć lepsze reklamy płatne.

Źródło: instagram

Twitter i jego znaczenie dla marketingu

Można powiedzieć, że twitter mocno pozostał w tyle za Facebookiem i Instagramem, które nowości emitują praktycznie codziennie. Ten kanał pozostaje jednak bez zmian algorytmów i swojego zastosowania pozostając nadal kanałem trendów i czasu rzeczywistego.

Czego możemy spodziewać się w 2019?

Twitter oficjalnie nadal milczy, jednak pojawiają się pogłoski o wprowadzeniu dwóch kluczowych zmian w obrębie kanału.

Pierwszą ma być możliwość edycji postów. Tak, Twitter to kanał w którym do tej pory nie można było edytować swojej wypowiedzi – to jednak ma się zmienić niebawem na prośbę użytkowników. Tu mają się pojawić jednak zastrzeżenia – będzie można edytować sam tekst, ale nie pojawi się możliwość zmiany/edycji zdjęcia, video ani linku.

Drugą zmianą ma być ustawienie stores w podobnym formacie, jak na Instagramie i Facebooku czy od niedawna na YouTube.Zasada pozostaje ta sama – 24h dostępności na profilu. Nie wiadomo jednak nic na temat archiwizacji takich story, czy dodatkowych funkcji mających na celu uatrakcyjnienie contentu.

Zwróć uwagę na Linkedin

Jeszcze trochę czasu minie zanim polskie społeczeństwo nauczy się wykorzystywać w pełni linkedina, jednak z każdym dniem przybywa użytkowników. Coraz częściej są to także urzędnicy.

W jakim celu urzędnik może posiadać LinkedIn?

  • budowanie personal brandingu – budowanie eksperckości, możliwość publikacji własnych przemyśleń, treści i przede wszystkim renomy w branżowym środowisku,
  • wymiana spostrzeżeń z innymi urzędnikami i pozwanie osób z innych miasta,
  • śledzenie tematów branżowych i trenów w administracji publicznej,
  • nawiązywanie kontaktów biznesowych,
  • prowadzenie kampanii informacyjnych,
  • wspieranie rekrutacji do poszczególnych wydziałów.

Posiadanie LinkedIna pozwala na wiele możliwości i pozostanie w stałym kontakcie w branżowym środowiskiem. Pozwala to działać skuteczniej, a o ważniejsze obserwować czyjeś doświadczenia, brać z nich wnioski i realizować jeszcze lepsze projekt.

Jak widać, świat social media szykuje przed nam wiele niespodzianek w 2019 roku. Warto wykorzystać ich potencjał i lepiej zaplanować promocję gminy z uwzględnieniem wszelkich nowości i trendów.

 

Artykuł przygotowany dla Marketing w Urzędzie

No Comments

Leave a Comment