Cannes Lion: Więcej niż reklamy

W ostatnim czasie mam okazję coraz częściej bywać na różnych ciekawych konferencjach i targach. W samym Poznaniu także dużo się dzieje, więc nic dziwnego, że czas płynie mi tu zdecydowanie szybciej niż na Śląsku. Trudno uwierzyć, ale od wyprowadzki minął mi już ponad miesiąc. W tym czasie uczestniczyłam między innymi w ciekawym wydarzeniu, o którym chciałam napisać już jakoś czas temu, ale totalnie nie miałam czasu.

Cannes Lions PR Meeting w Poznaniu jest podobno tradycją. Od siedmiu lat odbywa się na jesień i gromadzi dziesiątki osób, które są ciekawe kreacji, które zostały w tym roku nagrodzone podczas największego festiwalu PRu w Cannes. Przyznam szczerze, że dawno nie byłam na tak ciekawym wydarzeniu, dlatego postanowiłam podzielić się kampaniami, które totalnie mnie urzekły z osobami, które nie miały okazji uczestniczyć w tym ciekawym spotkaniu.

Organizatorzy o tegorocznej akcji i motywie przewodnim mówili:

„AUTHENTICITY stanowi hasło oraz myśl przewodnią 7. edycji Cannes Lions Creative PR Meeting. Będziemy poszukiwać autentyczności w nagrodzonych canneńskimi lwami pracach. Będziemy również te prace poddawać “testowi na autentyczność”. Zajmiemy się ich wiarygodnością, rezonansem społecznym, prawdą, którą przekazują oraz prawdziwością insightu. Wszystko to zostanie podlane sosem kreatywności – bo jak co roku w Cannes, głównym kryterium stosowanym przez Jurorów jest kreatywność.”

Tak więc kampanie, które pokaże w dalszej części bloga będą właśnie takie – autentyczne, emocjonalne i… często zaskakujące! Wybrałam pięć moich ulubionych kampanii o których pozwoliłam sobie powiedzieć kilka słów więcej.

Nie będzie tu pięknych wnętrz… 

Jedną z tych kampanii, które mocno utkwiły mi w głowie była Idea oraz jej akcja z Czerwonym Krzyżem dla Syrii. Markę Ikea od zawsze szanowałam za fantastyczne i bardzo zaskakujące kreacje z których można było wziąć dobry przykład, jednak ta mocno pozostała we mnie.

W obliczach tragedii, kiedy nie zdajemy sobie sprawy z jej skali i ogromu cierpienia przez wiele ludzi takie kampanie otwierają nie tylko serca…

Być jak BMW

Niemiecka marka BMW pokazała pazura i fakt, że poniekąd rządzi rynkiem motoryzacji. Kto nie chciałby przecież jeździć BMW? A co jeśli ludzie zaczeliby zakrywać logotypy swoich marek samochodów naklejkami właśnie BMW? Sprawdźmy:

Z jednej strony bawi, a z drugiej? Okazuje się być świetną kampanią pokazującą, że nawet ludzie nie posiadający BMW mogą przeraźliwie kochać tę markę.

Tych słów w życiu potrzebujesz

O tym słyszałam znacznie szybciej, więc nie zdziwiło mnie nagrodzenie tej kampanii, bardziej samo case study i niezwykła popularność.

A gdyby tak, zacząć naukę języka obcego od przekleństw? Na taki pomysł wpadł Netflix promując najnowszy sezon serialu Narcos.

Kampania szybko poszła świat i zdobyła ogromną popularność. Totalne wyłamanie się ze standardowych zasad promocji jednak się opłaca. Wiele można mówić o etyce i trafności realizacji. Krytycy nieraz ostro wypowiadali się, że pewnych rzeczy nie wypada, jednak w mojej opinii to jedna z tych kreacji marketingowych, które zostaną w mojej głowie jako case dobrych i kreatywnych praktyk.

Obama bezrobotny 

Świat nie byłby sobą, gdyby nie pojawił się polityczny kontekst. Czy żył cały świat w 2016 roku? Wyborami prezydenckimi w USA i końcem prezydentury uwielbianego na świecie Baracka Obamy. Jedna z marek postanowiła dać mu ofertę pracy, jako Prezydenta Playlist.

Tak jest ta oferta padła ze strony Spotify, czyli ulubionej aplikacji do muzyki w USA. Nic dziwnego, że oferta poniosła się viralem, bo kto, jak kto ale Obama w tej roli spisałby się fenomenalnie.

Jedna kobieta…

Na koniec pokażę coś niezwykle bliskiego mojemu sercu, czego nie trzeba szczególnie komentować. 7 marca 2017 roku, czyli w dzień kobiet na Manhattanie pojawia się wyjątkowa postać – dziewczynka z brązu.  Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie data i jej postawa – dumnie stoi naprzeciwko  Wall Street Bull, czyli rzeźby z brązu przedstawiającej byka w dzielnicy finansowej. Kim jest ta dziewczynka? Waleczna kobietą? Kobietą z sukcesami, a może rozkapryszonym dzieckiem? Na odzew nie trzeba było długo czekać.

Zawsze, kiedy widzę to video mam ciary.

Fearless Girl została zlecona przez firmę inwestycyjną State Street Global Advisors (SSgA), aby reklamować fundusz indeksowy, w skład którego wchodzą firmy zróżnicowane pod względem płci. Posiadają one znacznie wyższy odsetek kobiet wśród swoich starszych liderów niż w wypadku innych firm tego typu. Na płycie pod posągiem widnieje napis: „”Know the power of women in leadership. SHE makes a difference,” , czyli” „Znać siłę kobiet w kierownictwie.”. Ona, czyli SHE jest zarówno opisowym zaimkiem, jak i symbolem funduszu NASDAQ .

Czy istnieje przepis na autentyczność?

Przez cały wieczór prowadzący wydarzenie starali się odpowiedzieć na to pytanie.

Autentyczność nie polega na tym, że odgrywamy scenę i idziemy do domu. To większy i bardziej skomplikowany proces. Nie każdy wykona autentyczną reklamę, ba nawet jeśli będzie bardzo chciał. Trzeba wyjść poza standardy i nauczyć się, jak opowiadać historie. Wszystkie te kampanie właśnie łączyła jedna cecha – kreatywność i wyłamanie się z kanonów i standardów codzienności.

Czy Obama potrzebuje pracy? Jasne, że nie, ale tu liczyła się reakcja, która jak było widać spełniła założenia kampanii, a nawet ją przewyższyła. Następnie, czy jakiś nauczyciel zapyta uczniów „Plata o Plomo?” na egzaminie? A może ktoś z nas zakleja znaczek samochodu logotypem marki o której marzy?

Tak samo jest z pokazaniem dziewczynki na Wall Street. Kto by się spodziewał takiego ruchu? Ikea także dała dużo szoku działając charytatywnie w ten sposób.

Na zakończenie tego artykułu wrzucę jeszcze kreację, która pojawiła się na samym początku – Cheetos Museum. Od teraz już nie spojrzysz tak samo na chrupki będące wspomnieniem z dzieciństwa i szkolnego sklepiku.

Zatem tak właśnie wygląda autentyczność w XXI wieku.

No Comments

Leave a Comment