Obietnice wyborcze znikają jak wiadomości na Snapchacie?

Snapchat z każdym dniem staje się coraz bardziej popularny, a nowych kont i pomysłów na wykorzystanie tej aplikacji nie brakuje. Znane marki, blogerzy i vlogerzy biją tam rekordy popularności. W czasie trwania kampanii wyborczej do parlamentu można było zaobserwować, jak kandydaci do Sejmu i Senatu stawiali pierwsze kroczki w tym kanale społecznościowym.

Dlaczego Snap jest na topie?

Snapy, czyli kilkusekundowe filmiki i zdjęcia z podpisem lub zabawną emotką, podbijają serca użytkowników na całym świecie. Pozwalają na żywo poinformować o tym, co się teraz u nas dzieje, bez spamowania profili znajomych na innych portalach społecznościowych. Zdjęcie jest niestety ulotne, ale za to daje dużo frajdy, a użytkownicy coraz częściej używają go do kontaktu ze znajomymi, ale nie tylko…

W łatwy sposób można ustawić swoje “My story”, które opowiada historię całego dnia, a co najważniejsze, dociera do wielu osób jednocześnie. W ten sposób można podzielić się ciekawymi wydarzeniami ze swojego życia, a także zachęcić osobę do interakcji.

Z tej aplikacji korzysta obecnie wiele znanych marek, np Coca Cola, a także większość znanych i lubianych blogerów.

Co daje Snapchat przyszłemu politykowi?

Przede wszystkim jest kanałem trafiającym do najmłodszych, potencjalnych wyborców, a co za tym idzie – zmobilizowanie ich do spełnienia obywatelskiego obowiązku pójścia na wybory.

Aplikacja jest w pełni darmowa, a wysyłanie krótkich wiadomości nie wymaga dużo czasu – jedyną koniecznością jest posiadanie smartfona z Androidem lub IOSem. Efekt? – rozpoznawalność. Obecnie niewielu polityków korzysta z tego kanału społecznego, a wśród nielicznych można wyróżnić: Hillary Clinton, partia NowoczesnaPL, kandydaci do sejmu Agnieszka Pomorska i przedstawiciele Zjednoczonej Lewicy Łukasz Kohut, Janusz Palikot i Barbara Nowacka. Poprzez działania w sferach wyborcy, nie tylko kreuje się przyjazny wizerunek, ale także pokazuje nowoczesność i trafia do wyborcy w jego naturalnym środowisku.

Po wyborach podsumowań czas.

Bez dwóch zdań, najpopularniejszym politykiem na Snapchacie w czasie kampanii była Barbara Nowacka. O Jej materiałach video, w których opowiadała o przebiegu kampanii, podróżach po Polsce i postulatach, mówiono głośno w telewizji i dyskutowano na Twitterze. Trzeba przyznać, że kampania kandydatki do Sejmu w tym kanale jest przykładem, jak robić to dobrze i skutecznie. Niestety, Pani Barbara nigdzie nie udostępniła swoich statystyk.

now

Dla mnie, wielkim plusem kampanii Pani Barbary były na pewno:

  • dodawanie osób, a nie tylko publiczne My Story;
  • podtrzymywanie interakcji – zawsze odpowiadała na wysłane do niej prywatne Snapchaty;
  • oglądanie My Story dodanych przez nią osób;
  • kontynuowanie działań mimo zakończenia kampanii.

Minusy:

  • nieregularne działania;
  • często video słabej jakości.

 

Kolejną osobą, która na Snapchacie radziła sobie równie świetnie – był Łukasz Kohut z okręgu nr 30, czyli Rybnik, Żory, Wodzisław Śląski, Jastrzębie-Zdrój i okolice. Znany jest z mocnych działań w Social Media, dlatego też kampania na Snapchat nie była wielkim zaskoczeniem.

12079700_1484982688497679_9070682526509631672_n

 

Ciekawym zabiegiem w przypadku tej kampanii było rozklejanie naklejek ze Snapkodem na słupach czy tablicach ogłoszeniowych całego okręgu, co sprawiło, że fani tej aplikacji z czystej ciekawości dodawali go do znajomych.

Sam Łukasz o kampanii na Snapie, mówi:

“Snapchat to świetne dopełnienie mojego wirtualnego świata (Facebook, Instagram, Twitter, Flickr, Last.fm). Traktuję go czasami bardzo poważnie, czasami bardziej jak osobisty dziennik wydarzeń. Ostatnio, głównie nagrywam filmiki – zdjęcia nie mają takiej siły rażenia. Więc, jeśli interesuje Was, jak wygląda życie po kampanii i życie Ślązaka ze skandynawskimi wpływami, półFotografa i półPolityka – zapraszam na swojego Snapa: lukaszkohut. Hej hej!”

 

Zaskoczeniem dla internautów było pojawienie się na Snapchacie Janusza Palikota.
CQJBZL-UkAEt-Uz

Niestety w przypadku tej kampanii można doszukać się więcej minusów niż plusów działań na Snapchacie:

  • snapy były nagrywane przez jedną z osób ze sztabu polityka;
  • działania prowadzone nieregularnie;  
  • brak osobistych, angażujących video i zdjęć;
  • mało atrakcyjny przekaz, niedostosowany do swojej grupy docelowej;
  • zaniechanie działań po przegranej kampanii;

Partia Nowoczesna.pl pojawiła się także na Snapchacie.  Jejj działania ograniczyły się jedynie do prezentacji “jedynek” w województwach oraz kilku kampanii. Ich działania w tym kanale społecznościowym nie były szczególnie promowane w mediach.

11821170_503109293186408_730407754_n

Jak jest za granicą?

Kiedy mówimy o mediach społecznościowych warto zerknąć za Ocean, gdzie wszystko dzieje się najpierw i najskuteczniej.

hrc_joins_snapchat_20150810

 

Najlepszym przykładem działania polityka na Snapchacie jest Hillary Clinton, którą obserwują fani na całym świecie. Hillary angażuje swoim postami, nawiązuje kontakt z fanami, a jej content jest ciekawy i przyjemny. Buduje przez to pozytywny wizerunek i zaufanie młodszej grupy docelowej.

enhanced-19189-1417467756-1

 

Portal 300polityka.pl opublikował niedawno ciekawy materiał, który pokazuje, że Snapchat odegra ważną rolę podczas kampanii prezydenckiej w tanach Zjednoczonych. (http://300polityka.pl/news/2015/05/09/snapchat-jedna-z-kluczowych-aplikacji-w-amerykanskiej-kampanii-prezydenckiej-2016/_) Zdecydowanie będę obserwować wydarzenia na tym kanale zza Oceanu.

 

Mała popularność tego kanału Social Media  podczas tegorocznej kampanii parlamentarnej w Polsce może być spowodowana faktem, iż jest to medium zdecydowanie nowe i politycy nie zdążyli jeszcze się go nauczyć i poznać jego specyfiki. Ich dotychczasowe działania należy chwalić i edukować ich, by kolejna kampania wyszła znacznie lepiej.

 

7 złotych rad dla przyszłych polityków na Snapchacie:

 

    1. Podtrzymanie interakcji z fanami jest bardzo ważne! – pamiętaj o dobrym contencie, który zainteresuje Twoją grupę docelową. Publikowanie nudnych spotkań nie jest najlepszym pomysłem na ten kanał społecznościowy.
    2. Należy być sobą, nagrywać samodzielnie – sztab może pomóc wymyślać content, ale realizację wykonaj się samodzielnie, ponieważ osobiste Snapy bardziej trafiają do odbiorcy niż sztucznie zagrane.
    3. Publikuj codziennie – unikaj znikania na jakiś czas, to nie służy dobrze Twojemu kanałowi.
    4. Dobra promocja na innych swoich kanałach – wykorzystaj Twitter, Facebook, Instagram i inne, aby pokazać, że jesteś na Snapchat.
    5. Kreatywność – jedynie ciekawe kampanie i akcje cieszą się wielkim zaangażowaniem.
    6. Daj się złapać! – ktoś wysłał Ci snapa z Tobą? Odpowiedz mu, na pewno się ucieszy i zaufa Ci jeszcze bardziej.
    7. Traf do Top użytkowników Snapchat – spraw, by ludzie chcieli oglądać Twój content i nie bój się wyjść do wielu grup.

 

3 komentarze

  • karokoc 19 listopada 2015 at 09:56

    Jak do tej pory przeczytałam tylko 2 teksty, które skłoniły mnie do zastanowienia się nad założeniem snapa. I to jest jeden z nich 🙂

    Reply
    • agata 19 listopada 2015 at 14:08

      Bardzo mnie to cieszy! Pozdrawiam serdecznie 🙂

      Reply
  • Snpchat w kampanii wyborczej w USA – Chillary Clinton. | Agata Pisze 21 stycznia 2016 at 22:25

    […] a w Polsce już wprowadzono tyle zmian… Szczególnie moją uwagę zwróciły kampanie na Snapchacie, które mimo, że nie do końca wykorzystały swój potencjał, pokazały, że to medium […]

    Reply

Leave a Comment

twelve − nine =